Tulevaisuudessa kierrätyspolttoaine varastoidaan sisätiloissa

Loviisan Sataman hallitus on päättänyt merkittävistä lisätoimenpiteistä, joilla varmistetaan RDF-polttoaineen* sujuva ja mahdollisimman häiriötön kulku läpi sataman. Jatkossa polttoaine, joka voi aiheuttaa hajuhaittaa, varastoidaan satamassa sisätiloissa.

Loviisan Satamassa on kesän 2024 aikana esiintynyt hajuhaittoja, jotka johtuivat kierrätyspolttoainepaaleista, joka sisälsivät käsittelemätöntä ruokajätettä. Paalit joutuivat toimitusketjun häiriintymisen seurauksena seisomaan satamassa normaalia kauemmin, ja tästä koitui valitettavaa hajuhaittaa naapurustoon.

”Olemme tehneet kovasti työtä, jotta tilanne saadaan mahdollisimman nopeasti korjattua. Ensi kesään mennessä RDF-kierrätyspolttoaineet, joissa esiintyy riskiä hajuhaitoista, varastoidaan sisätiloihin. Tarvittaessa satamaan rakennetaan lisää varastotilaa. Logistiikkaketjun toimijoita on myös informoitu käsittelemätöntä ruokajätettä sisältävien paalien toimitusten uusista rajoituksista. Uudella toimintatavalla varmistamme sen, että hajuhaitat vähenevät merkittävästi”, sanoo Tiina Vepsäläinen, Loviisan sataman toimitusjohtaja.

”Kierrätyspolttoaineiden tuonti on kaikille suomalaisille merkityksellinen asia. Se osaltaan varmistaa, että meillä riittää sähköä ja lämpöä, myös poikkeustilanteissa. Lisäksi jätteen energiahyödyntäminen on järkevä tapa päästä kierrätyskelvottomasta jätteestä eroon, varsinkin kun se vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja edistää vihreää siirtymää”, jatkaa Ville Haapasaari, Helsingin Sataman toimitusjohtaja ja Loviisan Sataman hallituksen puheenjohtaja.

Kierrätyspolttoainetta Loviisan Sataman kautta Suomeen tuova Vantaan Energia on tyytyväinen päätökseen.

”Meille on ensijaisen tärkeää, että meille energiahyödynnettäväksi tulevan jätteen logistiikkaketju ei aiheuta kenellekään harmia ja haluamme toimia mahdollisimman vastuullisesti. Pahoittelemme osaltamme kesän hajuhaittoja, joita meillekin tulevasta jätteestä on aiheutunut prosessihäiriöiden takia. On erinomaista, että nyt on löydetty yhteistyössä ratkaisu, jolla vastaavat tilanteet vältetään jatkossa”, sanoo Kiertotalousliiketoiminnan johtaja Kalle Patomeri Vantaan Energialta.

Myös Loviisan kaupunki pitää päätöstä hyvänä. ”Hajuhaitoista on tullut paljon palautetta ja meille on kaupunkina ja osaomistajana erittäin tärkeää varmistaa, että sataman toiminta ja asukkaiden viihtyvyys ovat jatkossa yhteensovitettavissa”, sanoo Loviisan kaupunginjohtaja Tomas Björkroth.

Mainittujen toimenpiteiden lisäksi sataman hallitus selvittää parannustoimenpiteitä koko toimitusketjun hallintaan.

”Haluan vielä kerran pahoitella loviisalaisille viime kesänä aiheutunutta haittaa. Haluamme löytää ratkaisut sopuisaan rinnakkaiseloon asukkaiden kanssa. Teemme kaikkemme tilanteen parantamiseksi, ja haluamme minimoida tämän energiahuollolle tärkeän lastivirran aiheuttamat haitat. Samalla linjaamme eri toimijoille, millä edellytyksillä tätä toimintaa voi satamassa jatkossa harjoittaa”, päättää Haapasaari.

* RDF-polttoaine (refuse derived fuel): kuivaa, yhdyskuntajätteestä mekaanisella käsittelyprosessilla valmistettua polttoainetta. Koostuu pääasiassa muoveista, pahvista ja vastaavan kaltaisista jakeista, joita ei ole pystytty muulla tavoin hyötykäyttämään.

Lisätiedot:

Tiina Vepsäläinen, Loviisan Sataman toimitusjohtaja, puh +358 44 055 5731
Ville Haapasaari, Helsingin Sataman toimitusjohtaja, puh +358 40 709 8798
Tomas Björkroth, Loviisan kaupunginjohtaja, puh. +358 40 724 7707
Kalle Patomeri, Vantaan Energia, Johtaja, Kiertotalousliiketoiminta, puh. +358 50 529 4158