Loviisan satamassa maltillinen liikennevuosi 2024

Vuonna 2024 Loviisan sataman kautta kulkenut kokonaistavaraliikenne oli 778 000 tonnia, mikä on 17,9 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Aluksia satamassa vieraili 201, mikä on lähes edellisen vuoden määrä 204. Sataman liikenne koostui ulkomaan tavaraliikenteistä ja kotimaan terminaaliliikenteestä.

Suomen taloustilanne sekä satamaliiketoiminnan toimintaympäristö olivat haasteellisia, ja Loviisan liikennemäärät jäivät alavireisiksi hyvin voimakkaasti kasvaneen edellisen vuoden jälkeen. Erot eri tavaravirtojen välillä olivat suuria. Rakennusteollisuuden lastien määrät vähenivät. Toisaalta eri energiatuotteita liikkui edellisen vuoden tasoisesti, ja muutos vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä tuottaviin energiatuotteisiin on jatkunut voimakkaasti.

Yksi Loviisan Sataman suurimmista vuonna 2024 aloitetuista kehityskohteista on 4 400 m² varastokatoksen muuttaminen sisävarastoksi. Suunnitelmat saivat rakennusluvan tammikuussa 2025, muutostyöt aloitetaan maaliskuussa, ja varasto valmistuu toukokuussa 2025. Sisävaraston kautta tullaan jatkossa operoimaan RDF-kierrätyspolttoaineita*, joilla on riski aiheuttaa hajuhaittoja. Varaston sisäilma suodatetaan. Investoinnilla varmistetaan RDF-polttoaineen sujuva ja mahdollisimman häiriötön kulku läpi sataman.

Talouden avainluvut 2024

Loviisan Satama Oy:n varsinaisen toiminnan investoinnit olivat tilikaudella 0,8 milj. euroa ja kohteet liittyivät satama-alueen rakentamiseen.

Toimintavuoden liikevaihto oli 1,9 milj. euroa (-10,6 % edelliseen vuoteen verrattuna). Tilikauden tulos oli verojen jälkeen 339 266 euroa ja hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että tilikauden voitosta osinkoa jaetaan yhteensä 240 000 euroa yhtiön omistajille eli Helsingin Satama Oy:lle sekä Loviisan kaupungille.

Loviisan satama on teollisuuden lasteille erikoistunut täyden palvelun satama, jossa jokaisen asiakkaan tarpeet huomioidaan yksilöllisesti. Loviisan satamayhtiön omistaa 60 % osuudella Helsingin Satama ja 40 % osuudella Loviisan kaupunki.

* RDF-polttoaine (refuse derived fuel): kuivaa, yhdyskuntajätteestä mekaanisella käsittelyprosessilla valmistettua polttoainetta. Koostuu pääasiassa muoveista, pahvista ja vastaavan kaltaisista jakeista, joita ei ole pystytty muulla tavoin hyötykäyttämään.

Lisätiedot:

toimitusjohtaja Tiina Vepsäläinen, Loviisan Satama Oy
tiina.vepsalainen(at)portofloviisa.fi
puh. +358 (0)44 055 5731