Historia
2022 Uusia varastokenttiä ja sementtiterminaalin laajennus
Sementtiterminaalia laajennetaan ja vihreän siirtymän tuotteille rakennetaan uusia varastokenttiä.
2017 Suomen Viljava keskitti Itä-Suomen toimintoja Loviisaan
Suomen Viljava aloitti keväällä 2017 Loviisan varastonsa laajennuksen, mikä lähes kaksinkertaistaa entisen varastokapasiteetin Loviisan satamassa.
2017 Helsingin Satama osti enemmistön Loviisan satamayhtilöstä
Helsingin Satama osti vuoden 2017 alussa 60 % Loviisan satamassa toimivasta Loviisan satamayhtiöstä. Yhtiön toinen omistaja 40 % osuudella on Loviisan kaupunki. Loviisan satamasta tuli Helsingin Satama Oy:n tytäryhtiö, konventionaalinen satamanosa.
2014 Satamasta tuli osakeyhtiö
Syyskuussa 2014 Loviisan kaupunki yhtiöitti Loviisan sataman.
2000 Semettisiilot ja meriväylän syvennys
Sataman sementtisiilot rakennettiin ja meriväylä syvennettiin 9,5 metriin 2000-luvulla.
1990 ratapihan ja kenttien uudistuksia
Satamanratapihaa ja kenttiä uudistettiin sekä laajennettiin 1990-luvulla.
1980 Satama laajeni pohjoiseen ja sai viljasiilot
1980-luvulla Loviisan satamaan rakennettiin 60 000 tn viljasiilot, väylää syvennettiin ja satama laajeni pohjoiseen ”Pohjoislaiturilla”.
1960 Väylää, laitureita ja rautatietä kohennettiin
1960-luvulla meriväylä syvennettiin 7,3 m syvyiseksi, sataman laitureita uusittiin ja rautatie muutettiin leveäraiteiseksi.
1898 Valkoon tulee satama!
Valkon sataman suunnittelutyöt alkoivat 1898. Ensimmäinen laituri valmistui 1903 ja rautatieyhteys Loviisa-Vesijärvi 1900. Väylän syväys oli 6,3 m vuoteen 1950 asti.
1751 Orrengrund-Degerby -väylä
Ensimmäinen säilynyt kuvaus väylästä Orrengrund-Degerby löytyy vuodelta 1751.